Dnešním dětem se svět zdá být snadným a rychlým. Především při pohledu na televizi nebo nad počítačovou hrou lze všechno objevit nebo získat rychle a snadno, několika kliknutími. My dospělí víme, že opravdový život takový není, cesta ke skutečným hodnotám je zdlouhavá a obtížná. Projekt Etická výchova má děti s pomocí her a zklidnění nad příběhy z historie našeho regionu, národa a evropského křesťanství, k takovému poznání přivádět.
Díky úzké spolupráci s rodiči nabídneme výchovu a vzdělávání inspirované přirozeným pohledem na historii člověka a jeho život. Jedná se o proces, v němž dítěti předložíme pomoc v realizaci sebe sama a vědomí výhod prosociálního postoje k ostatním. Jde o jednotu všech možných aspektů života:
- dítě zná samo sebe, rozhoduje se vědomě a zodpovědně,
- dítě má plán vlastního života, uskutečňuje ho s pocitem, že mnoho záleží na něm samotném,
- dítě má úctu k druhému člověku.
Naší snahou je vychovat dítě v harmonickou osobnost, která si uvědomuje:
- Vím, co je pro mě dobré (moudrost).
- Vím, jak toho dosáhnout (obezřetnost).
- K dovršení cíle musím postupovat vytrvale (vytrvalost).
- Když mám úspěch, vím, že za to nevděčím jen sobě (pokora).
- Když mi něco nejde, neodradí mě to (statečnost).
- Znám sebe a své místo na světě (láska k sobě sama).
- Znám ale i místo ostatních a respektuji je (láska k ostatním).
- Znám hranice své svobody (spravedlnost).
Základními ctnostmi, k nimž děti vedeme, jsou zejména poslušnost, pořádek, pravdomluvnost, pracovitost, vytrvalost a odpovědnost. Tyto ctnosti dětem vysvětlujeme na praktických činnostech dne, na které si děti postupně navyknou, zejména z oblasti pořádku (vše má své místo), hygieny, stravování a spaní. Získání těchto dobrých návyků a etických vlastností je nejlepším předpokladem pro budoucí život a dobré studijní výsledky.
Hlavní motivací naší práce je příběh, který v příběhu J.C. Bermeje vyprávěl starý indián:
„Chlapče, ta bitva v každém z nás, je bitvou mezi dvěma vlky. Jeden je zlý. Je to vztek, žárlivost, závist, smutek, sobectví, namyšlenost, hrubost, nenávist, sebestřednost a falešnost. Ten druhý je dobrý. Je to láska, radost, pokoj, trpělivost, laskavost, dobrota, naděje, empatie, štědrost, věrnost, soucit, důvěra a víra.“ Vnuk o tom chvíli přemýšlel a pak se zeptal: „A který vlk vyhraje?“ „Ten, kterého pravidelně krmíš“, odpověděl starý indián."
V čem jsme jiní
- Podporujeme návrat k tradičním hodnotám naší společnosti
- Etická výchova se v co nejširším rozsahu promítne v řízené činnosti
- Komunitní školka - otevřená lidem z okolí
- Podporujeme sounáležitost a úctu k našemu městu, k regionu…, k jeho kultuře, k tradicím a k hodnotám
Co přinese dětem
- Třída s menším počtem dětí
- Větší časový prostor na prožití zážitků
- Větší časový prostor na důkladnější „prozkoumávání a řešení „ nabízených témat
- Trénink na životní překážky a jejich zvládání
- Trénink, jak být odolný, zvládat prohry i výhry v běžném životě
Co přinese Vám rodičům
- Rodič se aktivně zapojí
- Sdílení témat v komunitě rodičů
- Rodičovská „kavárnička“